fbpx

Inspiration

Bliv inspireret

 

Hvad kan du gøre lige nu og her?
Det er nu, du skal vise, hvorfor der er brug for din lokale butik. Og hvorfor den fysiske butik ikke kan erstattes af en virtuel indkøbskurv. Det er vigtigt at skabe ekstra positive købsoplevelser med tryghed, service og hjælpsomhed, der får kunderne til at komme igen. Vi har samlet nogle gode råd og inspiration til, hvordan du gør. Og har du flere, er du meget velkommen til at dele dem.

Fortæl, at du har åbent
Mange butikker har holdt lukket, andre har kørt med ændrede åbningstider. Kommuniker klart og tydeligt, at du har åbent – og hvornår. Spil på alle de tangenter du har, lige fra plakater i vinduet til butikkens side på Facebook. 

”Vi overholder reglerne”
Naturligvis overholder du reglerne for genåbningen, men du må alligevel gerne gøre et nummer ud af det. Mange kunder passer ekstra godt på sig selv i denne tid, så fortæl højt og tydeligt, at din butik har helt styr på afstandskrav, håndsprit og så videre.

Tid til nye services
Nogle af dine kunder vil være i risikogruppen. Andre arbejder måske, når din butik har åbent. Netop nu handler det om at gøre købsoplevelsen ekstra tryg og positiv for kunderne. Du kan f.eks. tilbyde hjemme-levering til dine udsatte kunder, som både hjælper dem og dit salg på vej. Hvis du vil tage penge for leveringen, bør den stå i et rimeligt forhold til prisen for det købte. Du kan også lægge varer til side, som dine kunder kan hente, når det passer dem. Eller tilbyde udvidet returret, ekstra lang garanti og længere åbningstider. Du kender din butik og kunder bedst og dermed også mulighederne for, hvad der kan lade sig gøre. Bare husk at dele dine nye services på Facebook. Sådanne tiltag kan virkelig være med til at cementere, hvorfor kunderne skal købe lokalt hos netop dig.

Udsalg eller ej
Et stort og langvarigt udsalg er ikke nødvendigvis den rigtige vej at gå for at tiltrække kunder. Det kan føre til priskrig og flere konkurser. Tænk i krydssalg, mersalg og specialtilbud, som også kan være mere interessant for kunderne. Det kan f.eks. være nogle udvalgte ’Velkommen tilbage tilbud’ eller noget ekstra ’i posen’ til de særligt loyale kunder. Hold også godt øje med, om du har de rigtige varer på hylderne, som kunderne efterspørger lige nu.

Bliv endnu mere lokal!
Vær med til at sætte ekstra fokus på alt, hvad der er lokalt. Fremhæv f.eks. lokale producenter, råvarer, delikatesser eller kunsthåndværk. Her er der ofte mange gode historier gemt, som er oplagt at dele på Facebook.

Få mere inspiration

til Køb lokalt dagen d. 5. september.

Find allerede idéer til din butik her  eller få inspiration fra Assens eller Egtved til at skabe den bedste Køb lokalt dag.